vrijdag 22 december 2017

Verschillen en overeenkomsten



Begin december heb ik een les gegeven over creativiteit op de CBS Windroos te Zuidhorn. Kinderen van groep 7 maakten oefeningen met overeenkomsten en verschillen. Klassikaal en in groepjes konden ze zelf verschillen en overeenkomsten bedenken.
We begonnen met balsporten te vergelijken zoals voetbal, handbal, volleybal en tennis. Alle sporten gebruiken een bal en alle vier sporten bleken ook een net te gebruiken. Bij volleybal en tennis deelt het net het veld in tweeën. 
Het zijn teamsporten. Behalve tennis, daar speel je 1 tegen 1. Niet altijd, je hebt ook gemengd en dubbel. Maar als je gaat tennissen, speel je samen een partijtje tennis, je speelt dus met en ook tegen elkaar. 
Voetbal en handbal hebben een doel. Maar hebben niet alle sporten een doel? vraagt een andere leerling.  
Na de sporten hebben de leerlingen overeenkomsten gezocht tussen figuren, met verschillende blokjes, strepen en patronen. Toen kwamen allerlei voorwerpen, dieren en dingen aan bod, zoals een bij en een hamer. Wat is de overeenkomst? Ze kunnen je beiden zeer doen. Of een skilift en de maan. Ze hangen beide hoog in de lucht. En wat is de overeenkomst tussen een traan en een rivier?
Het was niet altijd gemakkelijk, maar wel heel leuk om te doen.